Daan den Houter

Daan den Houter

Den Houter (Rotterdam, 1977) is een conceptueel kunstenaar die multidisciplinair werkt. In zijn oeuvre is het concept bepalend voor het medium dat hij kiest. De gelaagdheid van zijn kunst werkt bij eerste beschouwing als een vals plat, waardoor je als toeschouwer aanvankelijk wankelt om pas daarna je evenwicht te hervinden. Humor, cynisme en scherpe tegenstellingen verwerkt hij in zijn beelden om de toeschouwer aan het denken te zetten over belangrijke thema’s als geld, identiteit, waarde en voor algemeen aangenomen percepties op deze thema’s.

 

Catalog NOU EN, 2021

Website  Daan den Houter

Volop verf voor hongerige ogen, Het Parool, 2021

Portfolio Daan den Houter, 2019

Daan den Houter on Palet Magazine, 2019

Daan den Houter Art Rotterdam - Keep On Dreaming, 2018

Portfolio Daan den Houter Je-Maintiendrai

HIGHLIGHTS

 

 

 

Review Art Rotterdam 2021 door Edo Dijksterhuis in het Parool

Volop verf voor hongerige ogen

(...) Met 550 euro voor een kleine en 700 euro voor een grote behoren de ijsschilderijen van Daan den Houter tot het goedkopere aanbod op Art Rotterdam. Maar zodra galeriehouder Frank Taal zo’n werk uit de vriezer (-18oC) haalt en ophangt, begint het te smelten. Een kunstwerk waar na een uurtje niet meer dan wat gekleurde strepen op de wand van over is – dat is nogal een statement op een kunstbeurs. Het past ergens wel bij de tijdsgeest, die vraagt om een harde reset. (...)

STRIPES

[… De schilderijen uit de serie Stripes (2018) lijken een dwarsdoorsnede van die vele geschilderde lagen. Men denkt een strepenschilderij te zien: mooi glanzend, glad gepoetst en kleurrijk is het oppervlak van epoxyhars. Er is een variatie in de breedte van de strepen en je kunt kiezen uit twee formaten. Wat je echter niet ziet, is het buitengewoon bewerkelijke procedé. Voor elke afzonderlijke kleur wordt in een houten plaat een gleuf gefreesd, opgevuld met gepigmenteerde hars, die vervolgens moet drogen en dan gepolijst kan worden. De strepen zijn niet te strak; ze ogen als slierten tandpasta met ronde uiteindes en lijken losjes over elkaar heen te liggen. Hierbij is wel degelijk sprake van het componeren van een schilderij, de kleuren zijn dusdanig verdeeld dat ze elkaar versterken en een sprankelend effect hebben…]

Anke Roder – Palet Magazine september 2019

 

 

 

 

 

 

ICE PAINTINGS

A painting that directly transforms into a memory


For the last 3 years, den Houter is working on ice-paintings. These paintings exist of frozen paint, when
shown
they slowly melt, ending in a pool of paint on the floor leaving a trace on the wall. The paintings transform
during their existence in shape and color. They drip and thus make a sound. The composition of the painting is
made using different techniques. Different colors on top of each other, transparency of layers and the
viscosity of the paint all add to the final image and transformation of the melting painting. With a series of
small paintings together a bigger painting is created where each individual painting influences the other
ones.
The paintings are confronting the audience with something elusive. Like a sunset in the sky, always changing
beautiful but impossible to catch. It’s distorting and comforting at the same time. Almost unsellable, but it
is a very exclusive experience; an artwork only to be witnessed by the buyer. Shared or consumed individually.

Artworks