Saminte Ekeland (1972, Rotterdam) woont en werkt in Rotterdam.
Uit interview met Rolf den Dunnen (zaaltekst Van Bommel Van Dam)
"Mijn werk kenmerkt zich door een chemisch huwelijk tussen materiaal en stijl. Het “doek” is altijd transparant plastic. Het doek is daarmee nooit het blanco doek, maar altijd het doek-in-de-wereld. Mijn stijl is in de afgelopen 15 jaar geëvolueerd van abstracte collages met spelden en papier naar figuratieve beelden van panty’s en naaigaren. Bij veel werken functioneert het transparante doek-in-de-wereld ook als een omlijsting van het beeld. Het bronmateriaal is een eigen foto of een nieuwsfoto.
Gelaagdheid in een vrij letterlijke betekenis is tevens kenmerkend voor mijn stijl. Transparantie in zowel plastic als panty. Het is verwant aan schildertechnieken waar de ene laag door de andere zichtbaar is. Die stijl is mede gedreven door de inhoud van mijn werk. Het probeert die inhoud op een specifieke manier weer te geven. Dat is wel omschreven als “kwetsbaar” en “vloeibaar” terwijl het onderwerp vaak juist heel scherp en hard is."
- Hugo Borst in 'De keuze van...' op gallery viewer 2019
Wie zijn je favoriete kunstenaars op Gallery Viewer, en waarom?
'Dan kies ik voor Saminte Ekeland. Ze becommentarieert met plastic, textiel en naaigaren de geschiedenis en het heden. Ze heeft oog voor eenlingen die systemen bevechten. Mohammed Ali komt voorbij en Angela Davis. Prachtig werk, zowel in denken als in uitvoering.'
'De werken van Saminte Ekeland zijn veelal op foto’s gebaseerde, in innovatieve technieken gemaakte, ragfijne collages met enigmatische, expressieve beeldtaal''
- Rick Vercauteren directeur Stedelijk Museum Van Bommel van Dam, Venlo.
'De unieke eigenheid van het werk kenmerkt zich door een chemisch huwelijk tussen materiaal en stijl. Het “doek” is altijd transparant plastic. Het doek is daarmee nooit het blanco doek, maar altijd het doek-in-de-wereld. De stijl is in de afgelopen 15 jaar geëvolueerd van abstracte collages met spelden en papier naar figuratieve beelden van panty’s en naaigaren. Bij veel werken functioneert het transparante doek-in-de-wereld ook als een omlijsting van het beeld. Het bronmateriaal is een eigen foto of een nieuwsfoto.'
- Rolf den Dunnen Independent Film, Videomaker, Photographer, Rotterdam.
“Wie in de afgelopen twaalf jaar het kunstenaarschap van Saminte Ekeland heeft gevolgd kan constateren dat zij inmiddels een consistent oeuvre heeft opgebouwd. Haar unieke signatuur is door de meerduidigheid van het werk, zowel in materiaalgebruik als in vorm en beeld niet meteen herkenbaar, maar eerder traceerbaar; pas bij nadere beschouwing dringen de associaties en verwijzingen naar vroegere of andere werken zich op.
Ekeland hanteert een diversiteit aan werkvormen; collage, installatie, object, video en film. Haar beeldtaal suggereert immer weer de onbestemdheid en het verlangen. In haar meest recente werken, ‘tekent’ de kunstenaar met naald en draad, het garen wordt gesponnen van uiteengeregen panty’s, de drager bestaat uit doorzichtig plastic van verschillend formaat. De beelden, we zien portretten, figuren en raadselachtige ensceneringen, soms grimmig, soms sensueel, of beide, stemmen tot reflectie en esthetische verwondering.”
- Anton Hoeksema, 2009
Portret door Jan de Bruin
Irregang, 2013
Collection Museum Van Bommel van Dam
Photo by Peter Cox
Island II, 2013
Collection Museum Van Bommel Van Dam
Photo by Peter Cox
My Ideal Punk Band
Stedelijk Museum Zwolle, 2014
Prince of Darkness, 2011
Exhibited at Stedelijk Museum Zwolle "Mannen door Vrouwen" in 2014
Private collection
Lex Barbarorum XXV - Angela Y. Davis
Private collection
I am the Greatest II, 2010
Collection Hogeschool Rotterdam