Schilder Pieter jan Martyn (BE, 1986) is een kunstenaar die gedegen historisch onderzoek doet en weet welke series hij de komende jaren gaat maken. Voor zijn eerste tentoonstelling bij Frank Taal Gallery wilde Martyn weten wat hij zou schilderen als hij alle voorbereidingen en bagage kwijt kon. Hij deed afstand van de controle en zijn bewustzijn door samen te werken met een bekende hypnotiseur. "Een confronterende ervaring", zei Martyn.
In het verleden maakte Martyn series over de Rode Armee Fraktion, de Bende van Nijvel en het proces van Neurenberg. Historische documenten, zoals bekende persfoto's, waren altijd zijn uitgangspunt voor zijn schilderijen. Iconische foto's die de meesten van ons bekend zijn. Aanvankelijk schildert hij ze na, maar gaandeweg combineert hij het feitelijke met het fictieve. Hij ensceneert bijvoorbeeld beelden die dezelfde formele esthetiek gebruiken als de persfoto's om mogelijke scenario's te bieden over momenten ervoor of erna.
Voor elke serie werkt Martyn samen met iemand uit een ander vakgebied. Voor zijn serie over de Bende van Nijvel, een controversiële reeks onopgeloste overvallen en moorden uit de jaren tachtig, werkte hij samen met onderzoeksjournalist Jonas Bruyneel. De samenwerking leverde nieuwe perspectieven op die later ook door de politie werden onderzocht. Voor zijn galerietentoonstellingen in Duitsland werkte Martyn samen met critici en curatoren. Een wisselwerking die resulteerde in de thema's van zijn volgende tentoonstellingen. Voor zijn eerste show in Nederland kreeg Martyn de vrije hand en besloot uit te zoeken wat hij vanuit zijn onderbewustzijn zou schilderen.