Stephen j Shanabrook is een Amerikaanse kunstenaar en een alumnus van de Ateliers. Hij woonde jaren in Nederland en Rusland, maar is nu gevestigd in New York. Zijn oeuvre is een sculpturale realisatie van een levenservaring met het lichaam en zijn altijd aanwezige schaduw in een precaire wereld. Het werk weerspiegelt een chaotisch pad in materialen en processen dat teruggrijpt op zijn belevingen in contrasterende culturen. Het gevonden object is voor Stephen Shanabrook altijd het belangrijkst materiaal geweest voor zijn kunst. Gemaakt van chocolade, suikerspin, drugshybris of gevonden plastic; zijn sculpturen gaan over het proces van het manipuleren van een bepaald materiaal en het behandelen ervan als een tijdelijke gast in de handen van de kunstenaar. Met zijn behandeling en verhalende toevoegingen aan een gevonden voorwerp, komt het besef dat het lichaam en zijn groeiende zelf ook een gevonden voorwerp is dat ons voor een kort moment wordt gegeven om onze kroniek op te schrijven.
De nieuwe serie "Trash Flowers" zijn werken die uitsluitend zijn gemaakt van verschillende kunststoffen die Shanabrook oogstte uit afvalcontainers in Rusland en Amerika. Shanabrook, een ervaren vuilnissurfer, componeert traditionele bloemmotieven volledig opgebouwd uit gebruikt plastic: een lieflijke schoonheid gemaakt van afval van onze moderne samenleving dat Moeder Natuur tot het diepst van haar kern beschadigt.
De achtergrond is sintra, een kunststof die wordt gebruikt door drukkerijen om reclamefoto’s op te plakken. Deze komen rechtstreeks uit de afvalcontainer en dicteren de grootte en vorm van de werken in TRASH FLOWERS. Op deze manier laat hij het oorspronkelijk gevonden object zijn oude verhaal overstijgen.
Het andere gebruikte materiaal zijn de plastic details van zijden bloemen nadat alle zijde was verwijderd. De boeketten zijn voor het grootste deel denkbeeldige constructies van de kunstenaar. De stelen bouwt hij op van reeksen plastic stukjes. De bloemen deconstrueert hij waarna hij ze positioneert in nieuwe composities. In de afgelopen twintig jaar ontwikkelde en perfectioneerde Shanabrook zijn techniek van verwarmen en persen van plastic afvalmaterialen. Na het smelt- en persproces voegt hij toe, neemt hij weg en bedrukt hij zijn afbeeldingen, zoals een schilder zou doen met verf op doek.
Beaten to a Pulp on the Bed of Moss | Live optreden met suikerspin
ON THE ROAD TO HEAVEN THE HIGHWAY TO HELL | remnants of the suicide bomber | chocolate | 75 x 30 x 88 cm | 2008
Permanent Collection David Walsh, MONA, Museum of Old and New Art, Tasmania