ART ROTTERDAM 2023

De 24ste editie van Art Rotterdam vindt plaats van donderdag 9 t/m zondag 12 februari 2023. De locatie is, als vanouds, de Van Nelle Fabriek in Rotterdam, één van de pronkstukken op Unesco's Werelderfgoedlijst. Op een vloeroppervlak van 10.000 m2 tonen ruim honderd toonaangevende binnen- en buitenlandse galeries het werk van aankomende en gevestigde kunstenaars. De catalogus met getoonde werken zal voorafgaand aan de beurs gepubliceerd worden op onze website en op GalleryViewer.

Frank Taal Galerie toont met trots op Art Rotterdam 2023 een installatie van Daniel Mullen en Isabelle Borges.

Voor er sprake was van dit voornemen om samen op Art Rotterdam te tonen, hadden Daniel en Isabelle al eerdere goede ervaringen in samen presenteren. In deze samenwerking hebben zij hun eerdere ervaringen meegenomen om in hun presentatie het gevoel en begrip voor elkaars werk nog meer in elkaar te laten grijpen.

Vind ons graag in stand nummer 69!

Frank Taal gallery toont op de beurs ook kleiner werk van kunstenaars die zij met trots vertegenwoordigt: Alban Karsten, Bram Braam, Daan den Houter, Dimitri Kruithof, Gerben Mulder, Hester Scheurwater, Jan ten Have, Marilou van Lierop, Marloes Roeper, Mike Ottink, Pieter jan Martyn, Roderik Henderson, Saminte Ekeland, Stef Rijs, Stephen j Shanabrook, Tom Woestenborghs & Tycho van Zomeren.


Isabelle Borges

Isabelle Borges (1966, Salvador de Bahia, Brazil) woont en werkt in Berlijn en Rotterdam.

Isabelle Borges werd geboren in Salvador de Bahia in 1966. Tussen 1985 en 1987 studeerde ze Sociale Wetenschappen aan de Universiteit van Brazilië. Tussen 1988 en 1992 woonde ze in Rio de Janeiro, waar ze les volgde aan de Escola Visual do Parque Lage en professoren had als Beatriz Milhazes, Daniel Senise, Charles Watson, en anderen. In 1993 emigreerde ze naar Duitsland, woonde aanvankelijk in Keulen en werkte als assistent in het atelier van Antonio Dias en de Amerikaanse kunstenaar Jack Ox, die onderzoek deed naar Kurt Schwitters, een Duitse dadaïstische kunstenaar. De aanraking met het werk van Schwitters had een sterke invloed op het werk van Isabelle Borges, vooral in haar collagereeksen. Tussen 1996 en 1997 werkte ze als assistent van Sigmar Polke en studeerde ze aan de kunstacademie in Düsseldorf. Eind 1997 verhuisde ze naar Berlijn, waar ze momenteel woont en werkt.

In haar veelal abstracte werken onderzoekt Isabelle Borges patronen en structuren die ze tegenkomt in de zichtbare wereld. Haar belangrijkste focus ligt op de geometrie van de ruimte tussen de dingen en de resulterende ruimtelijke dynamiek. Ze genereert picturale ruimtes die uitzetten en samentrekken en die ruimtelijke weefsels in beweging oproepen.

Ruimtelijke illusie en de vlakheid van vormen zijn in haar oeuvre voortdurend in wisselwerking. Vormen zijn niet opgebouwd uit louter picturale elementen. Borges laat zich vaak inspireren door schijnbaar willekeurige structuren die ze tegenkomt in de stedelijke omgeving, in de natuur of in de massamedia.

Borges zal een nieuwe serie schilderijen presenteren waarin ze de relaties tussen vormen, lijnen en kleuren verkent.


Daniel Mullen

Daniel Mullen (1985, Glasgow, Scotland) woont en werkt in Rotterdam

Door glazuurlagen toe te passen in combinatie met hard-edge geverfde lijnen, maakt Mullen gelaagde afbeeldingen die figuratief abstracte concepten communiceren. Hij creëert illusionistische vormen die tot op zekere hoogte een abstract idee of fenomeen illustreren, waarbij abstractie op zijn kop wordt gezet. Hij wordt gedreven door een gevoel dat abstracte kunst niet eenvoudig de waargenomen uiterlijke realiteit reproduceert, maar in plaats daarvan een overdracht kan zijn van dat wat ons visuele bevattingsvermogen te boven gaat. Het is een artistieke vorm - als men de interpretatie van Kandinsky volgt – die het resultaat is van "een innerlijke noodzaak".


Mullen creëert een complex effect dat de incarnatie van iets groots en omvattend suggereert, maar misschien ook juist alleen dat: een suggestie en geen realiteit. Een illusie en niet de waarheid. Als een toegewijde vakman die zorgvuldig al zijn werk maakt zonder digitale of mechanische hulpmiddelen, slaagt hij er steeds in de indruk van reproduceerbaarheid te creëren, wat precies is wat hij wil benadrukken in een tijdperk van massaconsumptie.


Artworks