Duo solotentoonstelling:
Tom Woestenborghs | Florens Kool
Opening
Zaterdag 24 februari van 16:00 – 19:30 hours
Tom Woestenborghs
‘Voor zo lang het duurt / For as long as it lasts’
Woestenborghs vertrekt voor deze reeks vanuit de wellust, de rijkheid en het excessieve dat schilders zoals Fragonard en Boucher kenmerkt tijdens de Rococo. Een stijltijd die de laatste noten speelt bij het instortenvan het Ancien Régime.
Hij trekt inhoudelijke en vormelijke parallellen; de stijlkenmerken van de Rococo worden vertaald naar het hier en nu. Het grote verschil is dat de werken bij Woestenborghs beladen zijn met een soort dreiging. Een donkerheid die achter de blinkende façade schuilgaat en die ons een spiegel voorhoudt. De kern van deze reeks is dan ook vraagstelling of we terug op dit punt beland zijn. Verblinden we ons met overdaad in al zijn vormen om het einde van ons tijdvak te ontkennen?
Tom Woestenborghs (1978) woont en werkt in Merksplas, België. Hij behaalde zijn Masters Degree Schilderen aan de St. Lucas en zijn postgraduaat aan het Hoger Instituut voor Schone Kunsten (HISK), Antwerpen.
Woestenborghs is een beeldend kunstenaar die fotografisch beeld als basis gebruikt voor zijn collages. Het werk heeft een schilderkundige inslag, maar Woestenborghs heeft verf en penseel verruild voor het snijmes en plakplastic, omdat dit materiaal een helderder kleurenpalet en hogere scherpte oplevert dan verf. Hij toont zijn collages dan ook als ‘schilderijen’ maar ook als lichtbakken.
Florens Kool
'Stoffig'
Stofuitdrukking' de vertaling van verf naar een ander materiaal. Een term die vaak geassocieerd wordt met klassieke schilderkunst waarin schilders van weleer prachtige exclusieve stoffen als zijde en kant naadloos over weten te brengen.
Welke schildertechnieken gaat hieraan ten grondslag en hoe kan door het materiaal verf een ander materiaal nagebootst en voelbaar gemaakt worden?
Florens Kool studeerde Finearts aan de Academie Minerva Groningen. Hij werkt en woont in Deventer. In zijn werk gebruik Florens Kool klassieke schildertechnieken en vaardigheden, zoals voor stofuitdrukking, kleur- en schaduwwerking, perspectief en illusionisme, om alledaagse decors en voorwerpen te verbeelden en in een onverwachts perspectief te plaatsen. Hierbij is hij geïnteresseerd in een vorm van realisme waarbij hedendaagse alledaagse onderwerpen ondergebracht worden in uitgebalanceerde composities. Hij legt daarbij een sterke nadruk op de behandeling van de verf en hoe deze zich verhoudt tot het materiaal dat het uitdrukt.
Door het formaat en nauwgezetheid roept zijn werk een aandachtigheid bij de toeschouwer op. Door de precieze weergave van allerlei prozaïsche details komt de toeschouwer in aanraking met beelden die normaal gesproken in al hun banaliteit aan ons voorbij gaan. Hiermee geeft hij met zijn werk ruimte aan de minder sensationele aspecten van onze alledaagse omgeving