DAVID DIMICHELE (Los Angeles, US)
‘LIGHT AND SPACE’
Light and Space is de eerste solotentoonstelling van David DiMichele in Los Angeles bij Frank Taal Gallery. De tentoonstelling bevat zowel nieuwe werken uit die serie als werken uit Dimichele's eerdere Pseudodocumentation-serie. De Light and Space foto's vertegenwoordigen een nieuwe fase in het oeuvre van de kunstenaar, die zich richt op werken waarin het gebruik van licht, transparante materialen, de galerieruimte zelf en de erfenis van de installatiekunst, in het bijzonder die van de Southern California Light and Space beweging die eind jaren zestig begon, centraal staan. Die beweging, die door veel kunsthistorici wordt beschouwd als de meest originele beweging die in Los Angeles is ontstaan, heeft het werk van DiMichele lang beïnvloed, van zijn vroegere eigenlijke installaties tot de fotografische werken gebaseerd op modellen van fantasie-installatiekunst die hij sinds 2001 maakt. DiMichele's kunst gaat op een unieke manier over installatiekunst en maakt gebruik van het bekende formaat van de "installatiefoto" die de geschiedenis van de hedendaagse kunst zo domineert.
Om de werken Light and Space te creëren, bouwt Dimichele eerst in zijn studio miniatuurinterieurs in galerieschaal (1:24) en construeert hij sculpturale vormen uit glas, plexiglas en andere transparante materialen die in wisselwerking staan met de binnenruimte zelf, vaak door de muren, de vloer en het plafond heen. Op deze manier kan DiMichele kwesties en ideeën over beeldhouwkunst en installatie onderzoeken zonder zich bezig te hoeven houden met de logistiek en de kosten van een echte installatie op ware grootte, door gebruik te maken van diorama's en de werken te bewaren door middel van fotografie. De werken houden het midden tussen realiteit en fictie, abstractie en representatie, beeldhouwkunst en fotografie. De werken zijn gebaseerd op de traditie van installatiefotografie en keren dat genre binnenstebuiten door beelden te creëren die lijken op documenten van vroegere installatieprojecten, maar in feite bedoeld zijn om te functioneren en te worden waargenomen als kunstwerken.
ALBAN KARSTEN (Amsterdam, Nederland)
HOW LONG HAS THAT BEEN A PROBLEM?’
Alban Karsten is een conceptueel kunstenaar die performances en sculpturen maakt vanuit een sterke nieuwsgierigheid naar “de ander”. Hij nodigt regelmatig professionals van verschillende vakgebieden om met hem samen te werken aan zijn projecten. In die samenwerkingen probeert hij hun methoden en expertise in zijn werk te integreren en hen zodoende een groot aandeel in de uitkomst van het werk te geven. Zo maakten een Sociaal Psycholoog, smids en een hypnotherapeut eerder al deel uit van zijn projecten. Met zijn projecten onderzoekt Alban wat ervoor nodig is om een expert te zijn. En wat auteurschap en eigenheid betekent, wanneer een deel van de regie uit handen gegeven wordt.
Voorafgaand aan ‘How long has that been a problem?’ bracht Alban een bezoek aan een paragnost, wat leidde tot een ongebruikelijke samenwerking. Het was het startsein voor een tentoonstelling vol vragen, klaagzangen en bekentenissen over (gemiste) kansen. Te zien zijn verder een serie sculpturen en wandwerken waar Alban met eeuwenoude verloren gegane ambachten experimenteert. Door deze technieken opzettelijk verkeerd te interpreteren ontstaat er een nieuw visueel dialect: een gestileerde ode aan onhandigheid, dubbelzinnigheid en misverstand.