The World of deer and robots
Phil Bloom, vooral bekend door haar bijdrage aan de serie Hoepla van de VPRO-televisie (1967) als ‘de eerste naakte vrouw op de Nederlandse televisie’, toont vanaf 26 november haar werk tonen in Galerie Frank Taal. In het boek ‘Phil Bloom deel III’ is een deelte over de sixties, haar happenings, performances en een serie onbekende foto’s van o.a Ed van der Elskenen en Sanne Sannes te bewonderen. Ook worden nog niet eerdere gepubliceerde zaken over haar leven beschreven en het leven van 5 jaar in New York Manhattan, USA.Verder staan we over movies, stills van de performances in Rusland in Rusland en Lapland.
De tentoonstelling zelf geeft een beeld van Bloom’s hele oeuvre, van vroege werk tot de meest recente doeken uit 2011, waarbij herten al jaren een hoofd rol spelen en waarin verhalenderwijs het leven van alle dag vanuit zowel mythisch als concreet gezichtspunt, vorm krijgen. Phil Bloom, Rotterdamse van oorsprong volgde haar studie o.a. aan de Haagse Koninklijke Academie, de Vrije Academie te Den Haag en het Pratt Institute te New York. Later werd daar nog een vervolgopleiding aan de Amsterdamse Gerrit Rietveld Academie aan toegevoegd.
Alles bij elkaar legde dat een bodem waardoor de voor haar kenmerkende stijl van een populaire beeldtaal (Mickey Mouse, Bambi, Olifant Ganeshe, Kuifje etc.) gecombineerd met het ambachtelijke schilderen welig kon tieren. Haar werk met robots en herten, samengevoegd met klassieke en hedendaagse elementen geeft zonder twijfel een beeld van haar vermogen tot het vormgevend van een gedroomde werkelijkheid die de kijker eindeloos kan boeien. In het boek zullen ook een aantal olieverf schilderijen te zien die Phil Bloom heeft geschilderd als ‘double-hand’ voor de Nederlandse speelfilm ‘ISABELLE’. (naar een boek van Tessa de Loo).