Daniel Hawkins

Daniel Hawkins

Daniel Hawkins (1987) woont en werkt in Los Angeles

 

 

Daniel Hawkins woont en werkt in Los Angeles. Door vaak de opzettelijke uitvoering van Sisyphean-taken (het bouwen van een replica op ware grootte van de Hoover Dam) te combineren met verkenningen van de esthetiek van plausibele ontkenning (infiltreren in een reality-tv-show over bizarre voedselverslavingen), verkent Hawkins' oeuvre cycli van grootsheid, mislukking en rationalisatie door middel van een reeks sculpturale, architecturale, landart- en performatieve strategieën, terwijl verschillende media worden gebruikt, van grafiek, tekenen en schilderen tot video, geluidskunst en digitale beeldvorming.

In 2017 bouwde Hawkins de Desert Lighthouse - een bijna 15 meter hoge, volledig functionerende vuurtoren in de Mojave-woestijn. Hawkins' Het project: 'Desert Lighthouse' werd gedeeltelijk ondersteund door The Centre for Land Use Interpretation, West of Rome Public Art, evenals het Centre for Cultural Innovation. Het was het onderwerp van een minidocumentaire geproduceerd door Discovery Channel Canada. Een afzonderlijke aanstaande media-samenwerking met de televisiedivisie van VICE Magazine oworden drie grote onderneminhen van Hawkins onderzocht. Waaronder zijn uiteindelijke poging om een ​​klimexpeditie te ondernemen met als doel een topografisch vlakke berg te beklimmen; zijn voortdurende constructie-inspanningen om de herbouw van de Hoover Dam op een één-op-één schaal in fragmentarische fragmenten. De daaropvolgende PR-campagne over zijn Hoover Dam-project wordt "The” Hoover Dam genoemd. Zijn vijf jaar durende inspanning om de permanente en volledig functionerende vuurtoren te bouwen in de Mojave-woestijn in Californië, op slechts mijlen van een actieve militaire testsite, rondzwervende groepen gewapende meth-aangedreven plunderaars, en Hinkley, Californië (site van PG&E's beruchte Hexavalent Chromium morsen). 

 

Zoals criticus Doug Harvey opmerkt: "Het Desert Lighthouse- project van Hawkins belicht een constant veranderend landschap van postmoderne verhalen, waarbij wordt teruggegrepen op de neolithische monumentenbouwers in het begin van de menselijke geschiedenis, terwijl we uitkijken naar de transformerende impact van internet op de aard van het menselijk bewustzijn en de realiteit.”

 

Klik hier om de website van Daniel Hawkins te bekijken

Artworks

Share