Start Date

Oct 13, 2017

End Date

Nov 11, 2017

IK WIL GEEN GEZEIK ACHTERAF - Ad Schouten

IK WIL GEEN GEZEIK ACHTERAF



Ad Schouten - 18.02.1946 - 19.07.2017



Zaterdag 11 november 2017 vindt van van 15.00 tot 18.00 uur de finissage plaats van:



IK WIL GEEN GEZEIK ACHTERAF - overzichtstentoonstelling van de Rotterdamse schilder Ad Schouten (18.02.1946 - 19.07.2017)



Download hier de begeleiding van de expositie



Download hier het openingswoord van Arno van Roosmalen



Met deze finissage nemen we (tijdelijk) afscheid van het werk van Ad, dat een maand lang in de galerie Frank Taal aan de muren heeft gehangen. De opening is zeer druk bezocht en velen zijn nadien teruggekomen om de presentatie in alle rust nogmaals te bekijken. Het openingswoord van Arno van Roosmalen, directeur Stroom Den Haag, werd warm ontvangen en is integraal terug te lezen op de website van Frank Taal. Velen waren al bekend met het werk van Ad, maar een veelgehoorde opmerking is dat zij het nog niet eerder zo mooi bij elkaar gepresenteerd zagen.



Wat gaat er nu met zijn werk gebeuren, vraagt u zich misschien af? Gaat zijn werk op reis? Het land in? Of Europa? De wereld? Wie zal het zeggen. We zijn er in ieder geval druk mee bezig om de tentoonstelling ook op andere kunstpodia in het land voort te kunnen zetten en om zijn oeuvre voor de toekomst te bewaren door het onder te brengen bij Rotterdamse collecties. Ad hoort bij Rotterdam!



Maar we gaan nog iets anders doen. We maken van deze finissage gebruik om twee bibliofiele boekjes met werken van Ad Schouten te presenteren, te weten:





'VOX'



AFBEELDINGEN: AD SCHOUTEN

TEKSTEN: AD SCHOUTEN, GERARD BELLAART EN ROB DE MOES

ONTWERP: GERARD BELLAART

OPLAGE: 50 genummerde exemplaren

PRIJS: € 27,50

UITGEVER: COLD TURKEY PRESS



(Sponsoring: CBK)

(Intekenen)



En:



'PLAKKAATBURGERS'



AFBEELDINGEN: AD SCHOUTEN

POËZIE: MARK BONINSEGNA

ONTWERP: AD SCHOUTEN EN ROB DE MOES

OPLAGE: 30 genummerde exemplaren

PRIJS: € 27,50

UITGEVER: DURER RHINO PRESS ROTTERDAM



(Geen sponsoring)

(contant te betalen)



Rob de Moes zal enkele poëtische teksten van Ad Schouten, die zijn opgenomen in 'VOX', ten gehore brengen.



En Mark Boninsegna zal de vier gedichten die zijn opgenomen in 'PLAKKAATBURGERS' voorlezen.





IK WIL GEEN GEZEIK ACHTERAF



Ad Schouten - 18.02.1946 - 19.07.2017



Opening vrijdag 13 oktober van 17.00 - 21.00 uur



Arno van Roosmalen, directeur van  Stroom Den Haag  zal het openingswoord verrichten



Openingswoord Arno van Roosmalen 13 oktober 2017



Reportage Rob de Moes 16 oktober 2017 Rotterdam Vandaag &  Morgen, Ad Schouten: 'Ik wil geen gezeik achteraf'



download hier de begeleiding in pdf van de tentoonstelling



Ad Schouten was een schilder. Een ware schilder. Als hij in 1968 cum laude afstudeert aan de Academie van Beeldende Kunsten Rotterdam, afdeling schilderen, ontvangt hij de Drempelprijs. In die jaren was schilderkunst uit de mode. De conceptuele kunstenaars hadden het voor het zeggen. Met vier jaargenoten van de academie richt hij UNI.d op. Het collectief doet mee aan de Jeugd biënnale in Parijs. Een aantal jaren werken zij samen aan diverse kunstprojecten in Rotterdam, de stad waarin Ad zijn hele leven zal verblijven.



Na dit conceptuele uitstapje van een paar jaar keert hij terug naar de schilderkunst. Voorgoed. Eerst nog abstract: mathematische iconen tegen een monochrome achtergrond, veelal voorzien van combinaties van contrasterende activiteiten of werkwoorden: gain & lose, buy & sell, gamble & crash, om er enkele te noemen.  



In 1983 doet hij mee aan PERFOTIJD, een performance festival in Lantaren/Venster, met in zwarte lak aangebrachte voorstellingen en teksten op een transparant plastic ondergrond. Zijn poging om orde aan te brengen. Orde in zijn werk, orde in zijn leven. Titels: CRY HOUSE! HOUSE! En IK WIL GEEN GEZEIK. Hij heeft afscheid genomen van het abstracte en uit zich in figuratieve voorstellingen, eerst nog eenvoudig, dan complexer.   



Tijdens zijn vele reizen (samen met zijn partner Marian) door Oost-Europese landen vindt hij in 1990 op een boekenmarkt in Praag een Bildwörterbuch, een woordenboek dat woorden van zaken en handelingen verbindt met afbeeldingen ervan. Het boek staat vol met gestileerde plaatjes van mensen, mensen tijdens hun werk, mensen in hun huiselijke omgeving, mensen tijdens het sporten, etc.  De afbeeldingen zullen de basis vormen voor zijn schilderijen. Hij tekent ze na, maakt bizarre composities, haast virtuele performances en vult de getekende voorstellingen met acryl, gouache of tempera. Geeft ze diepte en dimensie. Meestal is er strijd, vaak is er humor.



Na 100 schilderijen is hij ermee klaar. Het project is volbracht. Hij gaat, zoals het in het leven van een echte schilder hoort te gaan, op zoek naar een ander onderwerp, een ander thema.



Hij keert terug naar 1968. Ad bestudeert catalogi en kunsthistorische boeken en tijdschriften. In de foto’s van de performances herkent hij schilderkunstige kenmerken, zoals kadrering, vlakcompositie, chiaroscuro, de relatie tussen voor -en achtergrond en kleurstelling. En in de teksten bij de foto’s leest hij verwijzingen naar 17e-eeuwse kunsthistorische thema’s. De foto’s worden bij hem weer schilderijen. In het kunstenaarsboek AD SCHOUTEN 1:1 gaat hij nog een stapje verder. Ad laat zwart-wit foto’s van performances veelkleurig schilderen door billboardschilders uit Mumbai. In het boek schrijft Arno van Roosmalen (directeur Stroom, Den Haag):



‘Ad Schouten heeft een frisse mailart aanval ontketend op de canon van de conceptuele kunst. Op haar ontkenning van welke specificiteit dan ook; op alles waarmee zij zich cultureel uitzonderde en isoleerde. Na zijn retorische bevestiging van het primaat van de schilderkunst heeft hij de onzuiverheid van de conceptuele kunst aangepakt, namelijk door haar uit haar analytisch sociaal-historisch kader te bevrijden en een nieuwe intimiteit te geven.’



De laatste tien, vijftien jaar, maakt Ad zelfportretten. Zijn eigen leven als performance. Hij schildert zichzelf genadeloos, niets ontziend. Op 19 juli 2017 komt aan zijn performance een eind, hij overlijdt aan een hartstilstand.



Deze overzichtstentoonstelling heeft als terechte titel:



IK WIL GEEN GEZEIK ACHTERAF!



© Rob de Moes, september 2017





Deze overzichtstentoonstelling is mede mogelijk gemaakt met een financiële bijdrage van