Start Date

Apr 04, 2020

End Date

May 09, 2020

Abstract Realisme of Algoritmische Magie - Diederick van Kleef & Mike Ottink

‘Abstract realisme of algoritmische magie’
 
Een duo presentatie van Diederick van Kleef en Mike Ottink

Analoog aan de titel zijn Ottink en Van Kleef schijnbare tegenpolen.

Toch begeven ze zich in hun vriendschap op onnavolgbaar wijze creatief in zeer vruchtbare bochten. Een grote sparringpartij met als gevolg, ideeën, schilderijen, geluidsopnamen, ruis, band-optredens, performances, tentoonstellingen, maaltijden, drank, plezier, verdeeldheid en verbroedering.

Hun eerste ontmoeting was 22 jaar geleden, in ‘Sporadisch Antiquarisch’, de toenmalige, kunst, kul en curiosa boekenwinkel-galerie, van Van Kleef aan het Sarphatipark in Amsterdam.

Ottink was op zoek naar een handboek over Derek Bailey, een obscure, Engelse, avant-garde en atonale, jazz-noise gitarist, en wonder boven wonder, bij Van Kleef aan het juiste adres!

Niet verwonderlijk dat deze plek een magneet voor creatieven, exposanten, hoarders, verzamelaars, academici en notabelen was. Het was voor aller pluimage een creatieve bron, springplank, dispuutplek of bibliotheek.

Ottink woont nog steeds aan het Sarphatipark, Van Kleef heeft zijn hebben en houwen naar landgoed ‘La Brelandiere’ (De Kaartspeelster) in Frankrijk getransponeerd.

Hun ontmoetingen met curieuze experimenten in idee, beeld, geluid en Taal zetten zich ad hoc, en op veelal geïmproviseerde wijze voort.
 
-------------------------------------------

Mondriaan en van Kleef, een queeste naar verwantschap
 
Toen Van Kleef ter ore kwam dat zijn held Piet Mondriaan correcties/verbeteringen aan zijn schilderijen bleef maken,
bracht dit hem op het idee om met vernieuwde open blik naar Mondriaans oeuvre en ontwikkeling te kijken.

De initiële inzet en uitdaging was; ‘doorgaan waar Mondriaan niet aan toe was gekomen’.

Zodoende ontstond een twaalfjarig onderzoek geïnstigeerd door een gevoel van collegiaal verwantschap en de wens om deze verwantschap artistiek te doorgronden.

Door zich ‘als een acteur' in te leven in de verbeelding, intentie, verinnerlijking en veruiterlijking van zijn benchmark, culmineert van Kleef in gesublimeerd schilderwerk.

Waar Mondriaan zich ontwikkelde van neo-plasticist tot utopisch abstract realist, destilleert van Kleef, als crux van zijn onderzoek, Mondriaan de intuitive schilder.


Frank Taal Galerie 2020
 
-------------------------------------------

Mike Ottink (1966, Katwijk) woont & werkt in Amsterdam.

Mike Ottink onderzoekt in zijn projecten spelenderwijs zintuiglijke waarneming en beleving. Intuïtief werkt hij aan een eigen beeldtaal, waarbij een vertaalslag ontstaat van de ene zintuiglijke discipline naar de andere. Uit het tekenen van grafische partituren/scores zijn zijn huidige schilderijen ontstaan. Het zijn opzichzelfstaande beelden, relaterend aan zijn ‘vluchtige’ installaties of performances in geluid en bewegend beeld. Ze zijn een alternatief voor geluidsfoto of videoregistraties, die in zijn ogen het moment van uitvoering corrumpe-ren.

Zijn werk resoneert met de ideeën van David Bohm over ‘Quantum coherence’: ‘we leven in een holistisch medium waarin alles met elkaar co-existeert. De zogenaamde ‘Implicate order’ Om de grenzen van de perceptie op te rekken, maakt hij zijn eigen teken- en schil-der gereedschap. Ook bouwt hij in samenwerking met Brian McKenna zelf ontwikkelde instrumenten voor audiovisuele performances en installaties (VHSUHF). Zo vindt hij vorm om vervoering beleefbaar te maken en het onzichtbare of onhoorbare uit te drukken.



Artworks

Share